Административный суд вынес решение не ликвидировать Госпредпринимательства

В сентябре Окружной административный суд Киева вынес решение о признании незаконным и прекращении действия Постановления Кабинета Министров «Про Государственную регуляторную службу Украины», согласно которой ликвидировалось Госпредпринимательство и на его месте создавался новый регуляторный орган.

Госпредпринимательство

Это первое за последние годы судебное решение, идущее в разрез с мнением Кабмина, от чего за последние годы мы успели отвыкнуть.

Кроме того это прецедент блокирования решений о реформировании органов государственной власти.

Подробно аргументы истцов, в числе которых был и глава государственной службы Украины по вопросам регуляторной политики и развития предпринимательства Михаил Бродский, излагались в предыдущих блогах.

Но хочется обратить внимание на то, что одним из основных мотивов административного суда при принятии решения была стенограмма заседания Кабинета Министров Украины от 30 апреля 2014 года, которая приведена в решении суда. В ней один из инициаторов ликвидации регулирующего органа называет причину реорганизации в невозможности смены главы Госпредпринимательства. Поэтому суд посчитал это незаконным.

Привожу выдержку из стенограммы в полном объеме:

«ОСОБА_2 - Постанова пропонує ліквідувати Державну службу з питань регуляторної політики і розвитку підприємництва, яку очолює ОСОБА_1, і утворити Державну службу з питань підтримки та розвитку підприємництва. Пропонується підтримати з доопрацюванням, можливо, зміни назви.

ОСОБА_3 - Топорно працюєте.

ОСОБА_2 - Зато просто и понятно.

ОСОБА_3 - Ми підтримуємо. Тільки у мене питання.
По-перше, питання в назві. В нас по закону як написано? Ми створюємо служби, агентства, інспекції. А департаменти?

ОСОБА_4 - Ні, три види. Департаменти - це структура служби, агентства, інспекції, або міністерства, або іншого центрального органу виконавчої влади. ЦОВВ під міністерствами - це служби, агенції, інспекції.

По функціоналу. Службою називають той ЦОВВ, який...

ОСОБА_3 - Та не служба. Це не може бути службою.

ОСОБА_4 - В принципі, як по закону про ЦОВВ. Службою називається той ЦОВВ, який в переважності функцій має адміністративні послуги, інспекція - контролюючі, в агентства превалююча функція - управління майном. Але тут управління майном - ні, інспекція - теж ні, залишається тільки служба. В агентства головна функція має бути управління майном.

ОСОБА_3 - Де таке написано?

ОСОБА_4 - В Законі «Про центральні органи виконавчої влади».».
В подальшому обговорення проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про Державну службу підтримки та розвитку підприємництва» продовжено наступним чином:

«ОСОБА_5 - ОСОБА_3, постановление, о котором Вы меня спросили, я прошу Вас не принимать. Оно подготовлено без обсуждения. Оно полностью разрушает... Я буду жесточайшим критиком, если примут это постановление. Вы убиваете госкомитет, который имеет функцию регуляторной политики. Здесь специально убивается это. Оно выполняет Закон «О регуляторной политике», не может быть ни под одним министерством...

ОСОБА_6 - Дозвольте продовжити? По пункту 4.14.

ОСОБА_5 - Прошу снять его и отработать с Советом предпринимателей и с Верховным Советом.

ОСОБА_2 - Коли я доповідав за відсутності народного депутата, я пояснював, у чому ідея створення такого кроку. Про критику відсутності регуляторної політики - це є пункт, який передбачається в Положенні про Державну службу, очевидно, ця функція буде там передбачена.

Якщо є зауваження стосовно скерування і координації Кабінету Міністрів через Міністра економічного розвитку і торгівлі, ми можемо внести зміни і залишити це в скеруванні Кабінету Міністрів. Але Закон «Про центральні органи виконавчої влади» говорить про те, що повинно бути скерування через міністра.

Плюс я хотів би нагадати, що ми в нашій дискусії піднімали питання про можливість приєднання це як департаментом до Мінекономрозвитку, хоча мені видається, що приєднувати департаментом до Мінекономрозвитку не варто.

Тому пропоную прийняти і доручити Мінекономрозвитку врахувати ті зауваження, які ми висловимо сьогодні.

ОСОБА_5 - Дозвольте я висловлю свої зауваження?

Я є фундатором започаткування в країні державної регуляторної політики. Це світова практика. Вивчали ми її в Європі. В кожній країні світу нема права органу, який виконує основні функції державної регуляторної політики і дерегуляції, бути підпорядкованим будь-якому органу, крім Кабінету Міністрів.

Наприклад, в Англії Прем'єр-міністр ніколи не візує документ, якщо нема підпису органу з регуляторної політики і дерегуляції. Це не може бути підпорядкований міністру будь-якому, тому що той же міністр, його рішення підпадає під той самий обов'язковий розгляд з регуляторної політики і дерегуляції.

Я роблю зауваження Міністру Кабінету Міністрів, що він порушив виконання Закону «Про основні засади державної регуляторної політики», бо з першого дня початку роботи Уряду жодне рішення практично не розглядається і багато рішень виносяться з порушенням Закону «Про основні засади державної регуляторної політики».
Регуляторна політика є в світі єдиним першим фільтром створення корупції. Через розгляд, через підприємництво, через публічний розгляд документів, які стосуються підприємницького середовища, це має назву Закон «Про основні засади державної регуляторної політики», це основна функція цього комітету. Цей комітет, на жаль, практично зруйнував Уряд ОСОБА_7.

Зараз, коли я спускалася, до мене підійшли люди і просили зробити велику зустріч бізнесу, яку ми будемо готувати зараз як правляча команда, тому що практично перестали урядовці серйозно працювати з підприємцями. Вони на грані зриву. Буде Майдан, але інший.

І тому я прошу не приймати зараз цю постанову, бо вона викличе дуже негативне несприйняття.

Крім того, що ОСОБА_1 ви не знімаєте, немає роботи, невиконання закону, і я просто здивована, що Міністр фінансів не каже, скільки коштуватиме коштів з бюджету, щоб змінити всі печатки, всі назви. Яка зараз в цьому потреба, якщо треба виконувати зовсім інші задачі?

ОСОБА_2 - Можна я відповім? Закон «Про Кабінет Міністрів», розділ 5, стаття 21, пункт 4: «Діяльність центральних органів виконавчої влади, керівник яких не входить до складу Кабінету Міністрів, спрямовується і координується міністром». Тому пункт 1 проекту постанови, яка пропонується, виписано в такій редакції.
Але я ще раз кажу: якщо є на це воля колегіального органу Кабінету Міністрів, ми можемо не підпорядковувати, точніше, не пропонувати спрямовувати і координувати Кабінету Міністрів діяльність через Міністра економічного розвитку. Але це, з моєї точки зору, є порушення закону.

Для ОСОБА_8 я хотів би повторити: ми ліквідовуємо орган, де ми не можемо змінити керівника, і створюємо інший орган, який виконуватиме ті самі функції. Ми про це з Вами говорили два місяці.

ОСОБА_5 - Это не путь - ликвидировать орган и тратить из бюджета деньги на замену всех...

ОСОБА_6 - Я прошу, з великою повагою до голови комітету, ми Вас вислухали.».


Возврат к списку

НАШ КОЛЛЕКТИВ

ПРЕСС-ЦЕНТР