Які методи вирішення спорів між власниками бізнесу є ефективними? Коментар

Алексей Дорошенко, управляющий партнер PROXIMA
для «Юридической Газеты»

Економічна криза привела до меншого числа публічних корпоративних конфліктів на території країни з ряду причин. Однак на протязі 2012-2013 років ми стали свідками декількох спорів між власниками бізнесу у яких приймали участь як українські бізнесмени, так і зарубіжні.


Найбільш ефективними вирішеннями спорів є медіація або продаж частки у бізнесі, який перестає приносить прибуток і потребує фінансових й інших вкладень у вирішення спору. Медіація може мати різні варіації. Крім того, сторони конфлікту по різному відносяться до спірного активу: деякі дають можливість працювати, а інші блокують його роботу. В останньому випадку актив швидко втрачає вартість і може бути мало малопривабливим як для власників, так і для майбутнього покупця.

У випадку боротьби за великий актив медіатором повинна виступати поважна особа для обох сторін. На практиці це може бути один з великих бізнесменів з України або з іншої країни. Якщо одною з постраждалих сторін у конфлікті є іноземний бізнес, то у більшості випадків до найвищих державних органів звертаються дипломатичні установи або державні діячі країн, бізнес яких потерпає.

За сценарієм продажу частки більш впливовому бізнесмену були вирішені конфлікти навколо найбільших підприємств у своїх галузях - Сумського НПО ім. Фрунзе та газодобувної компанії "Нафтогазвидобування", коли акціонерами стали ДТЕК та Смарт-Холдінг.

Прикладами коли не було знайдено вирішення спору, що призвело до руйнування бізнесу стали «АєроСвіт» та «Nemiroff».

Прикладами спроби вирішення спору зверненням до найвищих державних органів є конфлікт акціонерів ТРЦ «Глобус» на Майдані Незалежності, авіаперевізника «Міжнародні авіалінії України» з швейцарською компанією Swissport та акціонерів телеканалу TVi.

Навколо ряду активів, таких як найбільша страхова компанія - НАСК «Оранта» та одного з найбільших ТРЦ – SkyMall - боротьба точиться у різні методи з 2012 року, але акціонери ще не знайшли способу вирішення спору. Але непорозуміння між ним ніяк не позначається на роботі цих підприємств.


Возврат к списку

НАШ КОЛЛЕКТИВ

ПРЕСС-ЦЕНТР