Як передати право на використання імені фізичної особи?

Соклаков Антон
специалист по интеллектуальной собственности PROXIMA
для «Юридической газеты»

Останнім часом серед суб'єктів, що здійснюють господарську діяльність все частіше постає питання щодо врегулювання відносин про використання імені фізичної особи в рекламних цілях. З такими проблемами стикаються, наприклад, відомі ресторани, оскільки їх діяльність передбачає використання імені шеф-кухаря, як додаткового чинника, що приваблює клієнтів. Імена фізичних осіб використовуються в рекламі послуг цілителів, при проведенні семінарів та тренінгів запрошуються відомі викладачі, ім'я яких також використовується при рекламі відповідних заходів.

12.jpg

Право на ім'я належить до особистих немайнових прав фізичної особи. Вчені-цивілісти, зокрема Р.О. Стефанчук до особистих немайнових прав на ім'я відносять:
1) можливість володіти, користуватись та розпоряджатися іменем, тобто можливість бути носієм імені (володіння), використовувати (платно чи безоплатно) своє ім'я у всіх сферах суспільних відносин, відповідно як і розголошувати своє ім'я, давати дозвіл розголошувати своє ім'я чи заборонити розголошувати своє ім'я (користування), а також вирішувати фактичну долю свого імені, наприклад, передавати його дітям, змінювати із досягненням повноліття, одруженням, розлученням, тощо (розпорядження). Особливу увагу слід звернути на те, що використання імені в окремих випадках може здійснюватись і без згоди на це особи. Наприклад, ім'я фізичної особи, яку підозрюють або звинувачують у вчиненні злочину, або особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може бути використано (обнародувано) без згоди особи лише у разі набрання законної сили обвинувального вироку щодо неї або винесення постанови по справі про адміністративне правопорушення (ч. 4 ст. 296 ЦК). Причому використання початкової літери прізвища особи у пресі, літературних творах не є порушенням її права;
2) можливість вимагати звертатись до особи відповідно до імені полягає в тому, що ніхто не має права на довільне спотворення в написанні чи вимові імені. Будь-яке спотворення є порушенням цього права. У разі перекручення імені фізичної особи (наприклад у засобах масової інформації, під час спілкування тощо) його має бути виправлено. Якщо перекручення було здійснено в документі, то такий документ підлягає заміні (ч. 3 ст. 294 ЦК);
3) можливість використовувати псевдонім, який полягає у використанні для своєї індивідуалізації вигаданого імені;
4) можливість вимагати зупинити незаконне використання свого імені, під яким слід розуміти заборону будь-якого порушення права на ім'я.

Право вимагати зупиняти незаконне використання свого імені є найбільш поширеним предметом судових спорів. Слід зазначити, що серед юристів відбуваються суперечки щодо тлумачення поняття “незаконне використання імені”. Так М.М. Агарков розуміє це як “незаконне носіння чужого імені”, К.А. Флейшиц вважає, що таким використанням охоплюється “надання імені відомої людини літературному герою”, Р.О.Стефанчук зазначає, що під “незаконним використанням імені” слід розуміти будь-яке використання імені фізичної особи, на яке, той хто здійснює таке використання, немає відповідних повноважень. Відомі голлівудські актори часто звертаються з вимогою зупинити незаконне використання своїх імен. Так Джордж Клуні і Джулія Робертс, відомі й улюблені публікою американські актори, подали в судові органи позови із звинуваченнями в порушенні їх інтелектуальної власності. Відповідачами в суді виступатимуть аудіовізуальні компанії Beyond Audio і Digital Projection. Актори були змушені звернутися до суду з обвинуваченнями про порушення інтелектуальної власності після того, як електронні компанії Digital Projection (розташована в Джорджії) і Beyond Audio (функціонує переважно в Канаді) розмістили на своїх Інтернет-ресурсах і в своїх брошурах фотографії акторів, не отримавши на то їх дозволу. Ніякого гонорару за використання своїх образів та імен Джулія і Джордж не отримували. Нещодавно позови були подані до Вищого суду Лос-Анджелеса. У документах по цій справі говориться, що більшість фотографій із зображенням Робертс і Клуні були використані цими двома електронними компаніями в рекламах розважальних систем і проекторів класу hi-end, причому реклама ця публікувалася в безлічі журналів. Самі актори нічого не знали про ці події, так як представники компаній не вважали за потрібне запитати дозволу Джулії і Джорджа на використання їхніх імен і іміджу. У своїх судових заявах актори зажадали від компаній-порушників грошовий штраф за неправомірне використання чужої інтелектуальної власності. Правда, розмір цієї компенсації не розголошується. Також позивачі наполягають на тому, щоб було винесене судове рішення, яке забороняло б компаніям Beyond Audio і Digital Projection використовувати будь-коли імена та образи акторів у своїх цілях. Актори Роберт Де Ніро і Аль Пачіно будуть судитися з компанією Overture, прокатниками фільму "Право на вбивство", і швейцарським виробником годинників Tutima. Претензії акторів стосуються використання їхніх імен і зображень у рекламі Tutima, про яку швейцарці домовилися з Overture, повідомляє lenta.ru з посиланням на The Press Assosiation. Представники прокатників уже заявили, що здивовані позовом акторів, тому що не отримували від них ніяких відомостей і не знали про невдоволення Де Ніро й Аль Пачіно. Між тим, в їх контрактах був прописана заборона на зображення акторів у рекламних цілях, відзначає агентство Ani. У позові сказано, що якби компанії попросили дозволу на використання в рекламі сцен з акторами, то вони б відмовилися. У документі також наголошується, що Аль Пачіно ніколи нічого не рекламував у США, а Де Ніро схвалює рекламу за його участю тільки при особливих обставинах.

В Україні відбувався судовий процес щодо зіткнення прав на ім'я фізичної особи та торговельної марки, яка представляє собою прізвище та ім'я. У Деснянському районному суду міста Києва знаходилась справа за позовом товариства з обмеженою відповідальність (ТОВ) до Світлани Лободи та Державному департаменту інтелектуальної власності Міністерства освіти і науки України про захист прав на знак для товарів і послуг. В рамках даної справи ТОВ намагалося відновити свої права на торгову марку Svetlana Loboda та заборонити співачці використовувати своє ім'я.

В Російській Федерації відбувається підвищення уваги до прав на ім'я та останнім часом у ЗМІ з'являються повідомлення щодо можливих судових претензій з боку відомих спортсменів, політиків, акторів до суб'єктів, які здійснюють господарську діяльність.
Оскільки, чинне цивільне законодавство не передбачає вимог щодо форми договору про передання права на використання імені фізичної особи, слід користуватися статтею 639 Цивільного Кодексу України, яка говорить про наступне:
1. Договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.
2. Якщо сторони домовилися укласти договір у певній формі, він вважається укладеним з моменту надання йому цієї форми, навіть якщо законом ця форма для даного виду договорів не вимагалася.
3. Якщо сторони домовились укласти у письмовій формі договір, щодо якого законом не встановлена письмова форма, такий договір є укладеним з моменту його підписання сторонами.
4. Якщо сторони домовилися про нотаріальне посвідчення договору, щодо якого законом не вимагається нотаріальне посвідчення, такий договір є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення.

При укладанні договору в письмовій формі доцільно вказати наступні істотні умови:
· територія використання імені (вся територія України, територія адміністративної одиниці, приміщення нічного клубу тощо);
· спосіб використання імені (на рекламних носіях (банери, плакати, листівки), мережа Інтернет (можливо вказати конкретні ресурси), телевізійні канали тощо);
· мета використання імені (рекламування товарів/послуг правонабувача, підвищення уваги до конкретного заходу).

Серед додаткових умов можливо зазначити гарантії щодо уникнення ситуацій, які можуть зашкодити честі, гідності та діловій репутації Правовласника.

Слід враховувати, що чинний цивільний кодекс України допускає можливість використання імені фізичної особи без її згоди. Таке використання можливе:
· з метою висвітлення діяльності фізичної особи або діяльності організації, в якій вона працює чи навчається, що грунтується на відповідних документах (звіти, стенограми, протоколи, аудіо-, відеозаписи, архівні матеріали тощо) (стаття 296 ч.3 ЦК України);

· ім'я фізичної особи, яка затримана, підозрюється чи обвинувачується у вчиненні злочину, або особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може бути використане (обнародуване) лише в разі набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо неї або винесення постанови у справі про адміністративне правопорушення та в інших випадках, передбачених законом (стаття 296 ч. 4 ЦК України).
Крім того, ч. 7 статті 296 передбачає, що використання початкової літери прізвища фізичної особи у засобах масової інформації, літературних творах не є порушенням її права, наприклад: відомий український боксер, чемпіон світу -К, третій Президент України - Ю.

Таким чином, суб'єктам, які займаються господарською діяльністю слід уважно ставитись до використання імені фізичної особи у рекламі своєї продукції або послуг. До початку рекламної компанії бажано укласти письмову угоду із фізичною особою для уникнення судових спорів та подальшого непорозуміння. Укладаючи договір бажано вказувати такі істотні умови як територія використання імені, спосіб використання імені, мета використання імені, гарантії правовласнику щодо його честі, гідності та ділової репутації. Під час укладання угод слід відмежовувати право на ім'я фізичної особи та право на торговельну марку (знак для товарів та послуг), оскільки використання останньої відбувається завдяки іншим договорам.

1 http://www.ebk.net.ua/Book/law/stefa.../part4/403.htm
http://uristinfo.net/2010-12-27-04-5...oyi-osobi.html
http://yalta.org.ua/newyalta/46/1214558816/
http://www.centrpatent.ru/novosti/dz...zov-v-reklame/
http://shownews.com.ua/n26327/
http://www.yur-gazeta.com/article/798/
http://polpravozhit.ho.ua/?p=269
http://nam.kiev.ua/index.php?newsid=4390


Возврат к списку

НАШ КОЛЛЕКТИВ

ПРЕСС-ЦЕНТР